klabbesworldtwo

en liten blogg som handlar om mitt liv och mina tankar om diverse saker....

Johan Croneman är en grym journalist på DN...

Publicerad 2009-01-23 14:22:31 i ,

Jag gillar verkligen att läsa Johan Cronemans tv-krönikor i Dagens Nyheter. Han skriver väldigt bra och tänkvärt i sina krönikor. Särskilt i dagens krönika, där fångar han verkligen vad jag tycker också....

Ur Dagens Nyheter 23 jan 2009

"SEMESTERSVENSKARNA" (TV 4, onsdagar) fokuserar på personal på plats, reseledare, platschefer, guider, men här finns också plats för helt vanliga svenskar. Paret från Mellansverige i Thailand för första gången, ett gäng killar och tjejer på partyresa, barnfamiljer, det är meningen att vi skall få allt vad vi vill ha.

Några som vi kan skratta åt, några vi kan känna igen oss själva i, några vi kan reta oss på - det gäller såväl resenärer som reseledare. Det blir en ganska bra mänsklig katalog, ja om man bortser från intellektuell medelklass och ren överklass. De lyser helt med sin frånvaro. De reser inte till Thailand längre, det anses väldig mycket B att dra till Thailand över jul.

Det blir i stället mycket Svenne Banan och det säljer bäst, tittarna trivs, annonsörerna räknar hem, och Fritidsresor, som varit med och betalat (i eftertexterna använder man ordet "bidrag") får stärka sitt varumärke.

JAG SKULLE GÄRNA VILJA HA svart på vitt hur mycket de investerat i "Semestersvenskarna" - var det kanske till och med deras idé? Var det Fritidsresor som kom till TV 4 (eller till Meter film & television, som producerat serien) med sin idé och sin plånbok?

Det är ju numera inte särskilt ovanligt att man skräddarsyr serier och tv-program till annonsörer, eller att annonsörer placerar både idéer och pengar - gentemot tittarna mörkar man gärna fortfarande. Det skall se ut som självständiga idéer, självständiga produktioner, att man så att säga gjort upp bakom tittarnas rygg vill man inte skylta med.

Det har alltid varit annonsörernas våta dröm, att få komma in i den redaktionella värmen. Någon gång på 90-talet brast det definitivt. I dag är det ett rätt komplicerat plockepinn, det är väldigt svårt att veta vad som ligger under och vem som ligger över. Men som sagt: Det skall vara besvärligt att reda ut, tittarna skall helst hållas oinformerade.

För folk som jobbar med medier är det här självklarheter - så där finns ingen hjälp att få. De tycker att systemet är glasklart och självklart", gamla nyheter. "Välkommen till verkligheten" är deras favorituttryck. Tittarna och konsumenterna förväntas helt enkelt reda ut alla sådana här frågor själva.

ANNONSÖRERNA KÖPER allt oftare redaktionell plats, få granskar förhållandena ur konsumentperspektiv. Det råder en uppgivenhet bland många journalister och redaktörer. Allt handlar om att anpassa sig till marknaden.

Anpasslingarna blir fler och fler. Kritikerna färre och färre.

Mer än någonsin skriker svensk television efter ett riktigt bra, genomarbetat mediemagasin. De har tidigare gjorts med vänsterhanden, utan resurser, utan riktigt bra journalister. Skall man samla en redaktion för att göra ett kritiskt granskande grävande mediemagasin måste man givetvis samla de hårda av de hårda. Journalister som inte fruktar sina kolleger, inte räcker vacker tass, tvärtom folk som alltid har gjort en poäng av att ställa till bråk. Jo, faktiskt. Ett mediemagasin skall göras av branschens bråkstakar.

Under någon termin gick jag på Journalisthögskolan under samma period som Janne Josefsson, när helst på dagen man passerade det klassrum där Josefssons klass höll till kunde man alltid höra bråk, gräl, höjda röster - och mycket skratt. Det var ett jäkla liv helt enkelt. Det blev rätt många bra journalister i den kullen.

Det är den typen av skitjobbiga bråkstakar som skall göra nästa viktiga mediemagasin i det här landet. Med en lugn klok redaktör som moderator. Vi är i skriande behov av intelligenta journalister som utreder och benar ut mediebranschen, som kan hålla isär och lägga ihop. Och som sagt: Aldrig ger sig. Ni kan få ett bra namn på magasinet också: "Bråkstakarna".

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela