klabbesworldtwo

en liten blogg som handlar om mitt liv och mina tankar om diverse saker....

så bra skrivet...

Publicerad 2011-04-19 10:28:32 i ,

Jag kan inte annat än att hålla med DN´s krönikör Emanuel Karlsten och det han skriver om dagens "gratisgeneration". Jag tycker att han skriver så bra att jag infogar hans krönika här på min blogg.

Gratisgenerationen
är redan på jakt

FÖR 10 ÅR SEDAN KÄNDE VI ett pirr av lycka när vi hittade en cd för
99 kronor. I dag tycker vi att det är skandal när vi får obegränsad
tillgång till all världens musik för 49 kronor.
Ungefär så har det twittrats och bloggats under veckan i försök
att ge historiskt perspektiv åt den ängsliga gratisgeneration
som rasat över Spotifys begränsningar av gratismusik. Även om
ett sådant perspektiv är historiskt nyttigt är det lika relevant
som att jämföra betaltelefon med gratis internettelefoni, eller
MTV-abonnemang med Youtube. Har vi helt glömt vad Spotify
har gjort och vilken situation vi närmast kommer ifrån? Tiden
då musik kopierades gratis och olagligt genom olika pirattjänster.
Spotify tog hem allt det där till laglig och betalvänlig plats,
något skivbolagen trots skrämsel, lagändringar och hot om
fängelse misslyckats med i årtionden.
På knappt tre år har Spotify samlat tio miljoner användare
och fått en tiondel av dem att varje månad betala en fast summa
pengar för sin musik. Övriga betalar med sin tid och väljer
att, likt radiolyssnare, godta
sämre ljudkvalitet och reklam
i stället. Bedriften är så totalt
utan jämförelse att den konceptualiserats.
”Spotifi era” kallas
affärsmodeller som lockar med
gratis, men gör det betalbara så
attraktivt att konsumenten ändå
väljer att betala. Användarna
måste vara villiga att betala, inte
tvingas, slog Spotify fast för bara
några månader sedan.
Spotifys förändring är således
en kompromiss med ett av fundamenten
i företagets identitet.
Den nya gratisversionen är att
betrakta som parodi på den förra.
Musik får spelas tio timmar i
månaden och enskilda låtar får
spelas max fem gånger. Totalt.
Trots reklamavbrott.
Det är svårt att inte känna förakt
för skivbolagsjättarna. Dessa
kalla, mammondrivna själar som
i årtionden använt upphovsrätten som en ursäkt för att slippa
förändras. Som fortfarande hävdar sin rätt till samma betalning
– så mycket större del av intäktskakan än artisterna – trots att
distributionen sköts av dig och mig.
GIVETVIS SKRÄMMER internet slag på dem – mellanhänderna är
färre, valmöjligheterna fl er. Deras existens är hotad, men ändå
sitter de med trumfkort: Rättigheterna till världens populäraste
musik. Det var den som fi ck Spotify att ge med sig.
Nu lämnar Spotify en öppen, välkrattad spelplan. En rastlös
och föga nostalgisk gratisgeneration är redan på jakt efter nästa
lösning. Nya aktörer kan lätt motivera riskkapitalsatsningar
för att ta positionen som nästa gratisalternativ och skivbolagen
kan lyxkryssa mellan högstbjudande tjänster. Ett scenario som
i förlängningen kommer att trasa sönder den musikmarknad
som precis anat struktur.
Allt det här förstår Spotify. Ändå tar de sitt beslut. Jag vet
inte om det är strategiskt eller orkeslöst. Men över tid är ändå
skivbolagen den största förloraren. Som med sin självupptagenhet
än en gång tappar kontrollen över sin största och potentiellt
mest köpstarka målgrupp: Gratisgenerationen.


(Dagens Nyheter 2011-04-19)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela